Futures Seminar: Strategic Foresight Principles

Rundbordsdiskussion med verdensledende virksomhedsudøvere om, hvordan man applicerer fremsyn

Futures Seminar: Strategic Foresight Principles
November 21, 2022
16.00 - 17.00
Youtube

Strategisk fremsyn ('strategic foresight') er ikke en så udbredt organisationsaktivitet, som man måske skulle tro. I de seneste par år er det dog hurtigt kommet frem som et essentielt værktøj i strategisk planlægning i en tid, der er kendetegnet af usikkerhed. Fremsyn handler om at have den mentale fleksibilitet til at se ud over den kortsigtede planlægningshorisont, der ofte "sidder fast" i stiafhængig tænkning. Det er dog stadig en udfordring for mange organisationer at skabe en fremtidskultur og et fremsyns-mindset.

I dette webinar udforsker vi, hvordan man kan overkomme kløften mellem nutiden og det langsigtede, hvor mange faktorer interagerer på komplekse måder og skaber overraskende fremtider. Kom med, når Seniorrådgiver & Fremtidsforsker, Simon Fuglsang Østergaard, deler indsigter og nøgleprincipper for applicering af strategisk fremsyn i en virksomhedskontekst. Dette udforsker han sammen med Joanna Lepore (Global Foresight Director, McDonald's) og Ludvig Liljekvist (Insight and Foresight Lead, IKEA).

Dette webinar vil give dig handlebar viden, cases fra den virkelige verden og viden om, hvordan man kan arbejde med fremsyn og generere værdi i en virksomhedskontekst.

Futures Seminars foregår på engelsk.

Spørgsmål vi udforskede med vores eksperter:

  • Hvordan foregriber og innoverer du for at imødekomme fremtidens kunder?
  • Hvordan simplificerer du fremsyn, og gør det tilgængeligt og handlebart?
  • Hvordan forbereder du din organisation på fremtiden i en verden af usikkerhed?
  • Hvordan gør du fremtiden relevant i din organisation?
  • Hvor skal fremsyn positioneres i organisationen, og hvordan får man det til at hænge ved?
  • Hvordan får du fremsynsfunktioner til at give afkast?

Om gæsterne:

Joanna er strategiker og fremtidsforsker og er Global Director of Foresight hos McDonald’s. Joanna skubber strategierne i et af verdens mest kendte brands ind i fremtiden, med mennesker som centrum. Joannas karriere har vedrørt brand innovation, strategisk transformation og prisvindede kreativ kommunikation hos Mars Wrigley, General Mills, Essity og Devondale (Saputo) på det australske og amerikanske marked. Som en fortaler for nysgerrighed og differentieret tænkning, har Joanna skabt to podcasts, der udforsker fremtidstrends og nye virksomhedsideer (Looking Outside & Future Imagined). 

Ludvig er en global bæredygtigheds indsigts-, fremsyns- og innovationsleder hos IKEA group. Hans mission er at bygge en bedre fremtid for mennesker og planeten gennem strategier og innovation hos Ingka Group, ved brug af world-building- designfiktion-, transitionsdesign- og fortælleteknikker til at udvikle flere fremtider.

10 Principles for Strategic Foresight

Organisationer med en strategisk fremsynskultur performer bedre på kort sigt. Dog er hvert eneste strategiske fremsynsprojekt forskelligt og bør baseres på sin egen specifikke kontekst, præmisser og målsætninger. Vi har samlet og raffineret principper fra vores egen erfaring og har yderligere draget på inspiration fra andre tænkere og praktiserende inden for feltet.

Læs mere (ENG)